جراحی لوزه در کرج

جراحی لوزه

جراحی لوزه، روش جراحی است که با برداشت لوزه ها همراه است. در ابتدا از این روش جراحی به منظور درمان عفونت و التهاب لوزه ها استفاده می شد، اما امروزه این روش می تواند به درمان اختلالات تنفسی کمک کند، البته در صورتی که سایر روش های درمانی موثر واقع نشده باشد.

جراحی لوزه زمانی از سوی پزشک تجویز می شود که نیاز به درمان مشکلات تنفسی و یا سایر مشکلات مرتبط با بزرگ شدن لوزه ها باشد.دوره نقاهت این روش جراحی در حدود ده روز تا دو هفته می باشد.

جراحی-لوزه-در-کرج

دلایل انجام جراحی لوزه

جراحی لوزه با هدف درمان موارد زیر انجام می شود:

• التهاب مزمن و عود کننده لوزه
  • عوارض ناشی از بزرگ بودن لوزه ها
  • خونریزی از لوزه ها
  • سایر بیماری های لوزه

التهاب و ورم لوزه چیست؟

انواع خاصی از گلبول های سفید از لوزه ها تولید می شوند که به مقابله با بیماری ها می پردازند. در نتیجه این گونه می توان گفت که لوزه ها به عنوان خط اول درمان در برابر باکتری ها و ویروس هایی عمل می کنند که از راه دهان وارد می  شوند.

عملکرد این ناحیه به گونه ای است که باعث می شود در برابر عفونت و التهاب حساس باشد. این مشکل در کودکان به دلیل حساس بودن سیستم ایمنی، بیشتر شایع می باشد.

جراحی لوزه به منظور پیشگیری از بروز مجدد التهاب و ورم لوزه ها توصیه می شود. این روش جراحی هم چنین در موارد زیر از سوی پزشک تجویز خواهد شد:

• عفونت باکتریایی که با درمان آنتی بیوتیک بهبود نیابد
  • عفونتی که دلیل آن تجمع چرک پشت لوزه ها باشد.

برخی دیگر مشکلات مربوط به لوزه ها

جراحی لوزه در درمان برخی مشکلات نادر مرتبط با لوزه ها از جمله:

• بافت سرطانی در یکی از لوزه ها و یا هر دو
  • خونریزی مکرر از رگ های خونی نزدیک سطح لوزه ها

کاربرد دارد.

چه آمادگی قبل از جراحی لوزه نیاز است؟

تمامی نکات و مواردی که قبل از عمل باید رعایت شوند، از سوی پزشک در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت. مواردی از قبیل:

• هر گونه داروی مصرفی، حتی داروهای تجویز شده
  • سابقه خانوادگی یا فردی حساسیت به مواد بیهوشی
  • سابقه خانوادگی و یا فردی به اختلالات خونی
  • هر گونه واکنش منفی به مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک

رعایت نکات زیر نیز الزامی می باشد:

• مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین و ژلوفن باید قطع شوند. این قبیل داروها احتمال خونریزی را افزایش می دهند.
  • بیمار باید ناشتا باشد. خوردن و آشامیدن آب و مواد غذایی از نیمه شب قبل از عمل ممنوع می باشد.
  • قبل از عمل باید هماهنگی هایی در خصوص همراهی فردی از دوستان و یا نزدیکان انجام شود.

دوره نقاهت این روش جراحی در بزرگسالان در حدود ده روز تا دو هفته و در کودکان کمی بیشتر خواهد بود.

بیمار باید قبل از عمل و در طول جلساتی که با پزشک برگزار می شود، تمامی سوالات خود را مطرح کند.

از جراحی لوزه چه انتظاراتی می توان داشت؟

جراحی لوزه، جراحی است سرپایی. بدین معنا که نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست و بیمار همان روز به منزل برمی گردد. گاهی ممکن است کودکی که تحت جراحی قرار می گیرد، یک شب را در بیمارستان بستری بماند. در مواردی که احتمال بروز عوارض خاصی وجود داشته باشد، اجازه مرخصی داده نخواهد شد.

در طول جراحی لوزه

از آن جایی که جراحی لوزه تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، بیمار متوجه روند جراحی و درد آن نمی شود.

جهت انجام این روش جراحی، برشی با استفاده از چاقوی جراحی بر روی لوزه ها زده می شود. در برخی موارد، از ابزارهای مخصوصی استفاده می شود که لوزه حرارت می بیند، بافت تخریب می شود و جلوی خونریزی گرفته خواهد شد.

بعد از جراحی لوزه، چه مراقبت هایی نیاز است؟

• نکته این است که برخی از بیماران از درد بعد از جراحی، شکایت می کنند. این درد معمولا در گلو و یا نزدیک گوش ها احساس می شود. اما جای نگرانی وجود ندارد، چرا که راه هایی برای کنترل درد و هم چنین پیشگیری از بروز عوارض بعدی وجود دارد.
  • بیمار می تواند جهت تسکین درد از داروهای مسکن تجویز شده از س وی پزشک استفاده کند.
  • آن چه که اهمیت دارد این است که بیمار باید تا جایی که می تواند آب و مایعات مصرف کند تا از دهیدراته شدن (از دست دادن آب بدن) پیشگیری شود.
  • در خصوص رژیم غذایی، توصیه می شود بیمار در ابتدا مواد غذایی مصرف کند که بلع آن ها آسان است. خوراکی هایی مانند بستنی. مواد غذایی که نیاز به جویدن دارند، به مرور می توانند به رژیم غذایی اضافه شوند.
  • از مصرف مواد غذایی تند و ادویه دار و حتی مواد غذایی جامد باید خودداری شود.
  • یکی دیگر از مواردی که باید به آن اهمیت داده شود، استراحت در منزل می باشد. بیمار باید بعد از عمل، از انجام فعالیت های شدید بدنی به مدت دو تا سه هفته خودداری کند.
  • بیمار بعد از یک هفته می تواند به مدرسه و یا محل کار خود برگردد، رژیم غذایی نرمالی داشته باشد، شب ها می تواند راحت بخوابد و دیگر نیازی به مصرف داروهای مسکن نخواهد بود.
  • حتما در خصوص میزان فعالیت بدنی با پزشک مشورت داشته باشید.
دکتر سحر انصاریپور، جراح زیبایی بینی در کرج و همچنین متخصص گوش حلق و بینی هستند و جراحی زیبایی بینی, بوتاکس و فیلر و مشاوره زیبایی رایگان را انجام می دهند، برای ارتباط با دکتر انصاری پور، با شماره ی :۰۲۶۳۲۲۲۷۷۴۰ تماس بگیرید و یا به اینستاگرام دکتر انصاریپور مراجعه کنید.

در صورت مشاهده چه علائمی باید به پزشک مراجعه شود؟

بروز علائم زیر به بررسی های پزشکی دقیقی نیاز دارد:

• خونریزی. مشاهده لکه خون تیره در بینی و یا بزاق جای نگرانی ندارد، اما خون روشن باید مورد بررسی قرار بگیرد.
  • تب. تب بالای سی و هشت و نیم درجه خطرناک است.
  • کاهش آب بدن. کاهش حجم ادرار، تشنگی، سردرد و سرگیجه از جمله علائمی هستند که نشان می دهند آب بدن کم شده است.
  • مشکلات تنفسی. خرخر و یا تنفس صدادار، طی چند هفته اول بعد از جراحی کاملا طبیعی است. اما با این حال، در صورت ادامه دار شدن این مورد، باید به پزشک مراجعه شود.

در پایان این که،

در جراحی لوزه، لوزه ها برداشته می شوند تا به درمان عفونت گلو و یا مشکلات تنفسی حین خواب کمک شود. لوزه ها، در قسمت پشت حلق قرار گرفته اند و به عنوان بخشی از سیستم ایمنی در نظر گرفته می شوند، اما برداشت آن ها به معنای افزایش احتمال بروز عفونت نمی باشد.

جراحی لوزه، جراحی ساده و سرپایی است و طول دوره نقاهت در حدود ده روز تا دو هفته خواهد بود.

هفده + چهار =