جراحی انحراف بینی در کرج

جراحی انحراف بینی

گرفتگی بینی، یکی از مشکلات شایعی است که علت مراجعه بسیاری از بیماران به ما می باشد. انحراف تیغه میانی، اصلی ترین علت گرفتگی بینی در نظر گرفته می شود.جراحی انحراف بینی که اصطلاحا سپتوپلاستی نام دارد، باعث ‌می شود انحراف تیغه بینی اصلاح و‌ به کیفیت زندگی کمک شود.

جراحی-انحراف-بینی-در-کرج

سپتوپلاستی چیست؟

همان طور که از نام این روش جراحی پیداست، تغییرات بر روی تیغه میانی اعمال می شود و تیغه صاف خواهد شد. این روش با حرکت غضروف و ‌استخوان جدا کننده سوراخ های بینی همراه می باشد.

در این روش‌ جراحی، تیغه میانی که در مرکز بینی واقع شده است، صاف می‌شود و تغییر پوزیشن پیدا می کند. ممکن است نیاز باشد بخش هایی از تیغه قبل از اصلاح پوزیشن، بریده شوند.

دلایل انجام‌ جراحی انحراف بینی

دلایل اولیه و ‌اصلی جراحی انحراف بینی عبارت است از:

• خون دماغ شدن های کنترل نشده
  • انسداد و ‌گرفتگی مجاری هوایی
  • دفرمه شدن تیغه میانی
  • تنفس از دهان به دلیل بسته شدن مجاری تنفسی
  • عفونت های مکرر بینی که به درمان آنتی بیوتیک واکنش نشان ندهند

اعمال برخی جراحی ها بر روی بینی می‌تواند از جمله دلایل جراحی انحراف بینی باشد. جراحی هایی از قبیل:

• شاخک های بینی
  • برداشت تومور
  • پولیپ

گاهی ممکن است بیمار با سردردهایی روبرو ‌شود که از تیغه میانی بینی آغاز می‌شود و فرد فشاری را بر روی بینی خود احساس می کند.

دلایل انجام جراحی سپتوپلاستی

این‌ مورد کاملا طبیعی است که تیغه میانی کمی انحراف داشته باشد، اما زمانی که این انحراف شدید شود، ممکن است سوراخ های بینی بسته شود، میزان جریان هوای عبوری کم شود و تنفس از یک سوراخ بینی و‌ یا هر دو به سختی انجام گیرد.

زمانی که جریان هوای عبوری از بینی کاهش یابد، داخل بینی خشک ‌می شود و احتمال خون دماغ شدن بیشتر خواهد شد.

در طول سپتوپلاستی، تیغه صاف می شود، استخوان، غضروف و ‌یا هر دو تغییر شکل داده خواهند شد.

در صورتی که انحراف تیغه میانی بینی، علت بروز مشکلات تنفسی باشد به گونه ای که کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده باشد، این روش جراحی از سوی پزشک‌ تجویز خواهد شد.

برخی دیگر دلایل انجام جراحی انحراف بینی عبارتند از:

• گرفتگی بینی

در مواردی که انحراف بینی از نمای بیرون مشخص باشد، اما علتی برای آن مانند پولیپ و یا آلرژی مشخص نشده باشد. در چنین مواردی، در صورتی که فرد از اسپری های استروئیدی خسته شده باشد، جراحی انحراف بینی توصیه ‌می‌شود.

• تروما

در صورتی که آسیب و ضربه وارد شده به بینی زیاد باشد، احتمال جابجایی و یا کج شدن تیغه میانی وجود دارد، که نتیجه آن می تواند گرفتگی بینی و بروز سایر مشکلات باشد.

• بزرگ بودن شاخک های بینی

شاخک ها، ساختارهایی هستند که داخل و کنار دیواره بینی قرار گرفته اند. کار آن ها گرم و مرطوب نگه داشتن هوای عبوری می باشد. اما بزرگ بودن شاخک ها می تواند باعث انسداد جریان هوا شود.

شاخک ها از بافت های نرمی تشکیل شده اند که می توانند رشد کنند و بزرگ شوند.

• زیبایی

گرفتگی بینی می تواند به دلیل تغییراتی باشد که در طول جراحی بینی اعمال می شود، مگر این که نسبت به صاف شدن تیغه میانی بینی اقدام شده باشد.

از جراحی انحراف بینی چه انتظاری می توان داشت؟

• قبل از انجام جراحی انحراف بینی، بیمار باید در جلسات مشاوره شرکت کند. در طول این جلسات، درخصوص تمام جوانب جراحی از جمله روند انجام و مراقبت های بعد از آن، صحبت خواهد شد.
  • ابتدا، پزشک به معاینه فیزیکی بیمار و ساختار داخلی و خارجی بینی می پردازد. پوست بینی نیز باید به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد. پوست از جمله مواردی است که تاثیر مستقیم می گذارد بر نتیجه جراحی.
  • سوابق پزشکی بیمار، مصرف هر گونه دارو و یا سابقه حساسیت به مواد بیهوشی باید بررسی گردد. گاهی نیاز است در صورت ابتلا به شرایط پزشکی خاص، انجام جراحی به تعویق بیفتد.
  • تصویربرداری های سه بعدی قبل از عمل نیز تا حدی نتایج احتمالی جراحی را نشان می دهند.
  • روند جراحی انحراف بینی در حدود نیم ساعت تا یک ساعت و نیم به طول می انجامد و این بازه زمانی به میزان پیچیدگی جراحی بستگی دارد. این روش جراحی می تواند تحت بیهوشی عمومی و یا موضعی انجام شود.
  • در طول جراحی، جراح بعد از ایجاد برش بر روی بینی، به تیغه میانی دسترسی پیدا می کند. غشای موکوزی از روی تیغه میانی برداشته می شود، تیغه حرکت داده می شود به گونه ای که در پوزیشن صحیح خود قرار بگیرد. هر گونه انسداد و گرفتگی نیز برطرف خواهد شد.
  • در پایان برش ایجاد شده، با بخیه بسته خواهد شد.

جراحی انحراف بینی در کودکان

در کودکان، جراحی انحراف بینی از طریق سوراخ های بینی انجام می شود. تیغه برداشته می شود و یا تغییر شکل داده خواهد شد. گاهی ممکن است این روش جراحی همزمان با جراحی های سینوس انجام شود.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است، در صورتی که رشد غضروف کامل نشده باشد، این روش جراحی انجام نخواهد شد.

جراحی انحراف بینی در کودکان، در شرایط زیر انجام خواهد شد:

• خونریزی از بینی
  • عفونت های مکرر سینوسی
  • تنفس صدادار هنگام خواب
  • سردرد و یا دردهای ناحیه صورت

گاهی ممکن است انحراف بینی از بدو تولد همراه کودک باشد و یا بعدها به دلیل وارد آمدن ضربه به بینی ایجاد شود.

بعد از جراحی انحراف بینی چه مراقبت هایی نیاز است؟

• جراحی انحراف بینی، روش سرپایی است و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست، به خصوص اگر عوارضی مشاهده نشده باشد.
  • بعد از پایان جراحی، اسپلینتی داخل بینی قرار می گیرد تا از تشکیل اسکار پیشگیری و به صاف شدن تیغه میانی کمک شود.
  • پانسمانی داخل بینی قرار می گیرد که خونریزی را کنترل می کند. این پانسمان چند روز بعد از جراحی برداشته خواهد شد.
  • در صورت بروز درد، بیمار می تواند از داروهای مسکن تجویز شده از سوی پزشک استفاده کند.
  • جهت کاهش تورم و تسریع روند بهبودی، انجام فعالیت های شدید بدنی، به مدت چند هفته ممنوع است. فعالیت هایی از قبیل بلند کردن اجسام سنگین، خم و راست شدن و یا ورزش کردن.

دکتر سحر انصاریپور، جراح زیبایی بینی در کرج و همچنین متخصص گوش حلق و بینی هستند و جراحی زیبایی بینی, بوتاکس و فیلر و مشاوره زیبایی رایگان را انجام می دهند، برای ارتباط با دکتر انصاری پور، با شماره ی :۰۲۶۳۲۲۲۷۷۴۰ تماس بگیرید و یا به اینستاگرام دکتر انصاریپور مراجعه کنید.

برخی اقداماتی که به تسریع روند بهبودی کمک می کنند، عبارتند از:

• خودداری از فین کردن بینی به مدت سه روز
  • بالا نگه داشتن سر حتی هنگام خواب
  • پوشیدن لباس های گشاد، جهت پیشگیری از وارد آمدن ضربه به بینی هنگام پوشیدن

در پایان این که،

جراحی انحراف بینی در مواردی انجام می شود که تیغه بینی به دلیل وارد آمدن ضربه و یا به طور مادرزادی، کج شده باشد. نکته ای که وجود دارد این است که احتمال تغییر فرم بینی به مرور زمان وجود دارد. اما بافت بینی بعد از گذشت سه تا شش ماه کاملا ثابت خواهد شد.

افرادی که قصد انجام این روش جراحی را دارند، باید حتما با پزشک مشورت داشته باشند.

هفت + دو =